Trwa misja lubuskich przedsiębiorców do Hiszpanii, której przewodniczy marszałek Elżbieta Anna Polak. Jednym z jej głównych punktów jest wizyta na targach Alimentaria&Hostelco – największych, międzynarodowych targach będących platformą obejmującą branżę spożywczą, kierującą produkty do handlu, do sektora gastronomicznego i hotelarskiego. Marszałek spotkała się także z Joanem Romero i Circuns – dyrektorem generalnym Agencji ds. Rozwoju Biznesu, Innowacji i Internacjonalizacji.
Niech połączą nas nowoczesne technologie
Rozmowa z Joanem Romero i Circuns dotyczyła współpracy uczelni wyższych w zakresie rozwoju nowoczesnych technologii i innowacji, a także możliwości współpracy parków naukowo-technologicznych.
Podczas spotkania poruszone zostały miedzy innymi tematy dot. innowacji oraz sytuacji gospodarczej Katalonii w oparciu sektor spożywczy. Dochód gospodarczy Katalonii stanowi 20% dochodu gospodarki Hiszpanii. Pod względem inwestycyjnym jest to region najbardziej atrakcyjny w tej części Europy. Sektory, które przodują w eksporcie to sektor mięsny, owoce, oleje, wina i szampan.
Wybraliśmy targi spożywcze w Barcelonie jako cel naszej misji, ponieważ jedną z inteligentnych specjalizacji naszego regionu są zdrowie i jakość życia. Zależy mi, żeby mieszkańcy mojego regionu, którzy prowadzą swój biznes mogli porównywać się do lepszych i uczyć od siebie – podkreślała marszałek Elżbieta Anna Polak. Zaznaczyła także, że Lubuskie jest zagłębiem zdrowej żywności, do produkcji której wykorzystywane są także nowoczesne technologie. – W naszym parku agrotechnicznym mamy nowoczesna linię technologiczną w kierunku ulepszania jakości wina. Produkujemy również sery i wędliny dojrzewające – wyjaśniła.
Podkreślała także, że stawia na rozwój nowoczesnych technologii i innowacji, a także współpracę nauki z biznesem. Poinformowała, że w regionie działają parki naukowo-technologiczne. – Jesteśmy zainteresowani wymianą doświadczeń tym zakresie – dodała. Marszałek zaprosiła katalońskich przedstawicieli Parków Naukowo-Technologicznych do udziału w Kongresie Gospodarczym, który odbędzie się w październiku w regionie lubuskim. W spotkaniu uczestniczył także Konsul Generalny RP w Barcelonie Marek Ciesielczuk.
Marszałek spotkała się także z Ewą Hojny – Dyrektor Polskiej Szkoły w Barcelonie, Gironie i Tarragonie.
Alimentaria – międzynarodowy gastronomiczny raj
Uczestnicy misji mieli okajzę zwiedzić Targi. Marszałek Elżbiecie Annie Polak towarzyszył Konsul Generalny RP w Barcelonie Marek Ciesielczuk. Alimentaria to ważne spotkanie producentów jedzenia i napoi oraz branży gastronomicznej. Znaczenie targów ciągle rośnie i dziś jest to impreza o międzynarodowym zasięgu i renomie. Wystawcy prezentują swoje towary w ramach siedmiu wyodrębnionych obszarów:
1. Regiony Hiszpanii – najlepszej jakości artykuły pochodzące z poszczególnych regionów.
2. Pawilony Międzynarodowe – artykuły pogrupowane według kraju pochodzenia.
3. Artykuły spożywcze – bogaty asortyment artykułów spożywczych.
4. Przekąski, ciastka, słodycze.
5. Artykuły śródziemnomorskie – podstawowe artykuły diety śródziemnomorskiej, w tym oliwa z oliwek.
6. Specjalne artykuły spożywcze – produkty gourmet, delikatesy.
7. Żywność organiczna i funkcjonalna – żywność ekologiczna, dietetyczna, specjalna i artykuły dla dzieci.
W minionych edycjach udział wzięło 140.000 specjalistów, 40.000 odwiedzających i 4.000 wystawców, a swoją reprezentację miały 143 kraje. Innowacje, degustacje wina, serów, a nawet oliwy i najlepsze produkty spożywcze przyciągnęły do Barcelony tysiące smakoszy i przedstawicieli sektora.
Produkty polskie prezentowane są na stoisku narodowym. Targi w Barcelonie to doskonała okazja do dalszego zaprezentowania polskiej oferty sektora owocowo-warzywnego. Targom towarzyszą specjalne pokazy, wystawy, konferencje, seminaria, łącznie około 200 dodatkowych aktywności.
W misji gospodarczej do Hiszpanii biorą udział firmy z branży turystycznej, produkcyjnej, specjalizujące się w produkcji mebli hotelowych, klimatyzacji oraz wyrobów drewnianych. Jest także przedstawiciel firmy IT, twórca portalu wymiany handlowej artykułów rolniczych.
Misja współfinansowana jest ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020, w ramach Osi Priorytetowej 1, Działanie 1.4.1 Promocja regionu i umiędzynarodowienie sektora MŚP – projekty realizowane poza formułą ZIT.