PODSUMOWANIE Misji do Hiszpanii 2019

W dniach 7-11.04 br. odbyła się misja gospodarcza lubuskich przedsiębiorców oraz delegacji samorządowej do Hiszpanii. Wydarzenie organizowane było w ramach projektu „Promocja gospodarcza województwa lubuskiego poprzez organizację i udział w krajowych i zagranicznych wydarzeniach gospodarczych” działanie 1.4 RPO 2020. Celem misji była m.in. dywersyfikacja kierunków eksportowych, nawiązanie kontaktów handlowych i promocja województwa – walorów gospodarczych oraz właściwego miejsca do lokowania inwestycji. Ponadto zapoznanie uczestników z zasadami funkcjonowania na rynku hiszpańskim, podział administracyjny, pomoc publiczna, parki technologiczne wsparcie placówek dyplomacji gospodarczej poprzez spotkania z przedstawicielami organizacji i instytucji, m.in. Ambasady RP w Madrycie, Zagranicznego Biura Handlowego w Madrycie, Hiszpańskiej Konfederacji Organizacji Biznesowych CEOE,  IPEX, ICEX oraz Izby Handlowej w Toledo. Misję gospodarczą zorganizował Departament Przedsiębiorczości i Strategii Marki przy wsparciu  Ambasady RP w Madrycie i Polsko-Hiszpańskiej Izby Gospodarczej.

Program misji został rozdzielony na osobną część samorządową w której uczestniczyła Pani Marszałek z delegacją samorządową i część dedykowaną przedsiębiorcom, obejmującą seminaria, rozmowy b2b oraz branżowe spotkanie na winnicy. Program posiadał kilka punktów wspólnych.

Poniżej lista wydarzeń, które odbyły się podczas misji:

a)       Seminarium w madryckiej siedzibie Hiszpańskiej Konfederacji Organizacji Biznesowych (CEOE) dla przedsiębiorców hiszpańskich nt. możliwości współpracy biznesowej z liderem rynku Europy Centralnej – Polską, gdzie marszałek zaprezentowała potencjał regionu lubuskiego. Konfederacja zrzesza bezpośrednio 200 organizacji terytorialnych i branżowych. W Seminarium ponadto wzięli udział m.in. przedstawiciele Hiszpańskiej Konfederacji Organizacji Biznesowych, Polsko-Hiszpańskiej Izby Gospodarczej, Ambasador RP w Madrycie, Zagranicznego Biura Handlowego Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Madrycie oraz przedstawiciele przedsiębiorców hiszpańskich i polskich. Po części seminaryjnej odbyły się spotkania biznesowe z przedsiębiorcami hiszpańskimi.

b)       Spotkanie w madryckim Szpitalu Uniwersyteckim la Paz. Szpital publiczny składający się ze szpitala ogólnego, położniczego, dziecięcego, traumatologii i rehabilitacji. Prowadzono rozmowy na temat możliwości odbycia praktyk lekarskich studentów medycyny, a także wymiany doświadczeń w zakresie wdrażania nowatorskich programów ochrony zdrowia.

c)       Spotkanie w Wyższej Szkole Technicznej Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej – jednej z najbardziej prestiżowych uczelni w Europie w zakresie technologii lotniczych i kosmicznych. Wizyta była okazją do rozmów na temat współpracy z Uniwersytetem Zielonogórskim i możliwości realizacji międzynarodowych projektów badawczych.

d)       W Centro Riojano de Madrid odbył się pierwszy w historii pojedynek polskich i hiszpańskich win. Pojedynek win to bardzo powszechna w Hiszpanii forma prezentacji branży winiarskiej, a także potencjału regionów. Województwo Lubuskie zaprezentowało obok win produkty regionalne i tradycyjne, m.in. dziczyznę, gęsinę, ryby oraz sery z mleka koziego i owczego. Do pojedynku na wina stanął najważniejszy winiarski region Hiszpanii – Rioja.  Polskę reprezentowali:

  • Winnica „Stara Winna Góra” z Górzykowa
  • Winnica „Kinga” ze Starej Wsi
  • Winnica „Miłosz” z miejscowości Łaz
  • Winnica „Pod Lipą” z Górzykowa

e)       Wizyta na Targach Salon de Gourmets – najważniejszych targach dedykowanych wysokiej jakości produktom branży żywności i napojów w Hiszpanii. Podczas targów przedsiębiorcy mieli możliwość spotkań biznesowych oraz wymiany doświadczeń z przedsiębiorcami hiszpańskimi.

f)        Spotkanie w Centrum Rozwoju Technologii Przemysłowych (CDTI) – podmiot podległy  Ministerstwu Gospodarki, Przemysłu i Konkurencyjności, odpowiadający za rozwój technologiczny i innowacyjny hiszpańskich firm. Pomaga hiszpańskim firmom w międzynarodowym transferze technologii oraz w pozyskiwaniu kontraktów przemysłowych na zaawansowane technologie generowane przez europejskie organizacje, takie jak Europejska Agencja Kosmiczna (ESA), Europejskie Laboratorium Fizyki Cząstek (CERN). Rozmowy dotyczyły m.in. wymiany doświadczeń przy budowie Parku Technologii Kosmicznych.

g)       Seminarium w Toledo dla przedsiębiorców hiszpańskich nt. możliwości współpracy biznesowej z liderem rynku Europy Centralnej – Polską, gdzie zaprezentowano potencjał regionu lubuskiego. W Seminarium ponadto wzięli udział m.in. przedstawiciele Instytutu Handlu Zagranicznego Castilla-La Mancha, Izby Handlowej w Toledo oraz Polsko-Hiszpańskiej Izby Gospodarczej oraz przedstawiciele przedsiębiorców hiszpańskich i polskich. Po części seminaryjnej odbyły się spotkania biznesowe z przedsiębiorcami hiszpańskimi.

h)       Wizyta na winnicy Finca Loranque – rodzinna winnica z XVIII w. tradycjami, reaktywowana w 1981 r., uprawiane odmiany Syrah, Cabernet Sauvignon, Tempranillo i Merlot. Okazja do poznania technologii procesu winifikacji prowadzonej na terenie hiszpańskich winnic.

Podczas misji połączonej z udziałem w targach przedsiębiorcy lubuscy odbyli szereg owocnych rozmów biznesowych, które dają nadzieję na finalizację. Hiszpańskie firmy zainteresowane były nawiązaniem współpracy zarówno w imporcie towarów z Lubuskiego, jak i eksporcie towarów z Hiszpanii. Hiszpanie zainteresowani byli szerokim spektrum produktów oferowanym przez naszych przedsiębiorców, począwszy od branży spożywczej, a kończąc na produktach przemysłowych.

Wielkim zainteresowaniem cieszyli się przedstawiciele branży winiarskiej, spotkali się m.in. z Polską Organizacją Turystyczną z Madrytu oraz agencjami turystycznymi, które chcą stworzyć ofertę wyjazdów enoturystycznych i gastronomicznych do Polski.  Hiszpanie zainteresowani są również wzajemną wymianą doświadczeń, promocją obiektów hotelowo-restauracyjnych i oferowanych usług.

Udział w targach Salon de Gourmets pozwolił ponadto na poznanie trendów rynkowych z obszaru delikatesowych produktów spożywczych, jak również sposobów ich ekspozycji. Wartością dodaną wyjazdu była wymiana doświadczeń pomiędzy uczestnikami.

W misji gospodarczej do Hiszpanii udział wzięli przedstawiciele następujących firm:

1.       Magdalena Merda – Leader Team. Zakład Produkcji Mebli „Meble Merda”

2.       Maxfruit Paweł Maksimowicz

3.       Krojcig Mebel Firma Zdzisław Marek Krojcig

4.       Dom Mody Joanna Raplewicz

5.       SSG PL Szymon Siuda

6.       Winny Dworek

7.       Iglotechnik sp z o.o.

8.       Piekarnia Balcewicz Maria Balcewicz

9.       Chornet

10.   Vigga Witkowska Kamila

11.   Winnica Miłosz

12.   Winnica Kinga